Onlangs sponsorde Fondament-communicatie Maak Gouda duurzaam. Dat gebeurde in natura, of in concreto, de persbenadering: persberichten opstellen, mediabenadering en de ontvangst op het evenement.
Dan is het altijd leuk als dit zijn vruchten afwerpt. Dat deed het gelukkig ook. Het evenement mocht zich verheugen in een warme belangstelling van het journaille: alle lokale kranten, lokale radio en televisie. En ook het Algemeen Dagblad was present.
Ik ontving de verslaggever daarvan in persoon op het evenement. Bij de woordvoering meldde ik de kernboodschap keurig in meerdere gedaanten. Toch was ik verbaasd over het stuk wat uiteindelijk in het AD verscheen. Enkele ‘duizenden bezoekers’ zouden de Sint Janskerk bezocht hebben. Een ‘vergissing van de bank in uw voordeel’ zou de bekende Monopolykaart melden . Want hoe succesvol MGD ook is geweest, dit was wel een erg optimistische schatting.
Ook trof ik woorden aan die absoluut niet mijn mond hadden verlaten. Maar gelukkig zag ik ook veel van mijn kernboodschap terug.
Dus blijkt maar weer: luisteren en schrijven is een vak. Hieruit blijkt maar weer hoe lastig het is om met een waarheidsgetrouwe boodschap in de media te komen. In de weg naar de finale boodschap kan een hoop ruis zitten. Zo kan in het bovengenoemde geval een enthousiaste eindredactie hier debet aan zijn.
Overigens klaag ik geenszins, want deze verslaggever nam de moeite om dit lokale evenement in een groen daglicht te zetten. En beter een over- dan een onderschatting in de pers!