Bloggen, er wordt veel over gepraat. Maar doen is een tweede. Veel mensen worden geplaagd door schrijfangst. Deze blog over bloggen (een metablog dus) gaat je met een aanpak, tips & tricks helpen. Het is namelijk echt niet moeilijk om een blog te schrijven. En hoewel aanleg natuurlijk een rol speelt, baart oefening kunst. En natuurlijk is dit niet ‘de Heilige graal’, niets is fout. Iedereen kan zijn eigen tips of punten uit het onderstaande halen.
1. Bloggen begint met een idee
Het begint allemaal met een idee. Of liever een paar ideeën. Dat is de moeilijkste stap, hoe zorg je voor een constant gevulde ideeënbus? Gewoon alert zijn op onderwerpen. Je leest iets, je hoort ergens wat over, je maakt iets mee, etc. Dat vult mijn ideeënbus voortdurend aan. Om te voorkomen dat ik ideeën kwijtraak, mail ik ze vaak direct naar mezelf of noteer het snel in mijn telefoon. Je vindt hier meer info over ideeën maken.
2. Het idee laten bezinken
Ik laat vervolgens het idee even bezinken. Ik denk er een tijdje over na. Na verloop van tijd ontstaat vanzelf een artikel op hoofdlijnen in mijn hoofd. Dan – en niet eerder – ga ik het artikel uitschrijven.
Bedenk bij dit ‘bezinkproces’…
…. voor wie je schrijft: de bezoekers of achterban van de site waarop je publiceert. Soms is dit niet vastomlijnd. Of bezoeken uiteenlopende groepen de site. Geef dan duidelijk aan wie je aanspreekt.
… wat je met je blog bij je lezers wilt bereiken: verbazen, raken, informeren, opiniëren, profileren, tot actie aan zetten, etc.
3. Schrijven
Schrijf op een laptop, in de trein of in de avonduren. Momenten waarop je toch weinig te doen hebt en vaak creatieve gedachten ontstaan. Deel het artikel in op hoofdlijnen met kopjes waarbij je evt. 3-5 steekwoorden vermeldt.
Natuurlijk is de schrijfstijl zeer bepalend. Wat tips:
- Houd voor ogen wat de gebruiker wil weten. Het is een open deur, maar gaat erg vaak fout: maak onderscheid tussen wat jij (of jouw organisatie) belangrijk vindt en wat de lezer belangrijk vindt en wat hij eraan heeft: What’s in it for him?
- Formuleer beknopt, feitelijk en concreet. Gebruik niet meer woorden dan nodig. Fout: ‘Van de moderne werknemer wordt verwacht dat hij of zij zijn of haar interne en externe arbeidswaarde continu op peil houdt door permanent te schaven aan een flexibele instelling, kerncompetenties, en ‘portable employability’. Goed: ‘Bedrijven verwachten van werknemers dat zij hun arbeidswaarde op peil houden door continu te werken aan hun (kern)competenties.”
- Vermijd lange lappen tekst. Plaats een lange lap tekst als één alinea op de webpagina, en de lezer is weg. Hij ziet dan één massief blok letters. Schrap ballast. Daar waar je een komma wil plaatsen, kan vaak een punt staan. Hier een slecht een en goed voorbeeld.
- Maak teksten scanbaar. Gebruikers lezen niet, ze scannen: schieten er met hun oog overheen. Ze moeten dus in een oogopslag zien wat belangrijk is. Ergo: breng lucht aan in de tekst. De belangrijkste tips:
- Verzin een originele titel (intrigerend, prikkelend of grappig)
- Maak korte alinea’s met witregels
- Geef bij lange stukken tussenkopjes
- doe – als je veel zaken noemt – opsommingen puntsgewijs
- Vermijd tangconstructies. NIET: ’De vorig jaar reeds in opspraak geraakte Israëlische vrouw is opgepakt door de als niet zachtzinnig bekend staande politie. WEL: ‘Al vorig jaar raakte de vrouw in opspraak. De politie heeft haar opgepakt. De Israëlische politie staat in niet als zachtzinnig bekend.’
- Vermijd (veel) lange moeilijke woorden en lijdende vormen. NIET: “Veel blogs worden gepubliceerd op websites van organisaties, WEL: “Organisaties publiceren vaak blogs op hun website.”
- Overweeg een persoonlijke schijfstijl. Omdat een blog vaak een persoonlijke visie of mening weergeeft, kan je overwegen het in de ‘ik-vorm’ te schrijven.
- Gebruik emoties. Een blog zet aan het denken, is grappig, satirisch of ontroerend.
4. Overzetten en laatste check
Thuisgekomen zet ik het bestand over mijn PC, maak de tekst op in WordPress of ander CMS (Content Management Systeem), lees het nog kort even door en zoek eventuele onduidelijkheden op. Breng hyperlinks aan en vermeld eventuele andere bronnen. Wanneer ik een detail niet weet, check ik dit vlak voor publicatie – niet eerder – want dat leidt af.
5. De blogpost publiceren
Na het bericht in het CMS te hebben gezet, zoek ik nog even naar een bijpassende afbeelding. Ik bedenk vaak tijdens het schrijven al wat voor een afbeelding er bij de blogpost moet komen. Toevoegen en klaar, het blog is klaar voor publicatie.
6. De blog verspreiden
Een blog wordt niet vanzelf gelezen. Externe promotie is noodzakelijk. Dus is het online verspreiden van het artikel de laatst stap. Via Twitter, Facebook en LinkedIn post ik een update waarin ik mijn artikel promoot. Je kunt het artikel over enige tijd later artikel nogmaals twitteren.
7. Eindresultaat
Dit artikel heb ik geschreven in ca. 45 minuten. Deze methode stelt je, afhankelijk van het type artikel en de lengte, in staat om snel blogposts te publiceren.
KORTOM
Een goede blog…
- Is beknopt (200-350 woorden)
- Is puntig en SEO minded geschreven
- bevat / beroert emoties (bijv. humor, ontroering, etc.)
- is geïllustreerd met een plaatje
- bevat hyperlinks (die zowel intern als extern kunnen zijn)
- vertegenwoordigt een persoonlijk visie of mening
Reageer gerust en laat horen wat jouw blogtips zijn. En nu: ‘Just do it’. Succes met bloggen!
Blijf het moeilijk? Fondament-communicatie is beschikbaar als ‘ghost-blogger’. Of onderhoudt uw sociale media compleet. Met verstand van zaken. Neem contact op.